SP klasa 7


Tematy:

1.Zasady pracy z komputerem. PSO I BHP.

Przedmiotowy System Oceniania z informatyki klasa 7.
Poznawanie zasad korzystania z pracowni komputerowej, zasad bezpiecznej pracy z komputerem film, klasyfikacji programów komputerowych. ergonomia epodręcznik

2. Cechy komputerów

elementy zestawu komputerowego - film
podzespoły zestawu komputerowego -film

Poznajemy podstawowe elementy komputera i ich parametry oraz jednostki, w których określa się te parametry
Elementy zestawu komputerowego.


3. Czy masz 1101 lat?

Dane w komputerze – reprezentacja, sposoby zapisu. Podstawy działania komputera – systemy pozycyjne. Bity i bajty. Zamiana systemów liczbowych teoria i zadania na szóstkę  film

Korzystanie z Kalkulatora (widok programisty) lub w arkuszu

4. W sieci

Jak wyszukiwać potrzebne informacje i elementy graficzne w sieci i je wykorzystywać, jak założyć konto pocztowe Google
Proszę utworzyć konto na gmail

5. W chmurze
Jak wykorzystać konto pocztowe Google, uprawniające do bezpiecznego korzystania z usług internetowych, w szczególności, jak korzystać z Dysku Google, jakie korzyści płyną ze świadomego użytkowania Internetu    -każdy wypełnia slajd zgodny z numerem komputera przy którym siedzi od 1 do 24 -slajd ma zawierać dowolne zdjęcie z opisem i podpis kto wykonał.} 

6. Wspólne dokumenty
Jak korzystać ze wspólnych dokumentów, jakie są zasady netykiety, jak przyspieszyć porozumiewanie się w sieci za pomocą
skrótów i obrazków literowych

Lekcje programowania Scratch online podręcznik


1. Duszek w labiryncie link
Sterowanie duszkiem, zastosowanie pętli zawsze, wykorzystanie instrukcji warunkowej jeśli


2. Malowanie na ekranie
Po co są procedury bezparametrowe i z parametrem, jak tworzyć własne bloki w Scratchu, jak korzystać z nich podczas tworzenia projektu
(Projektowanie gry) film


3. Gra z komputerem – Papier, nożyce, kamień
Zasady gry Papier, nożyce, kamień i jej programowanie w Scratchu


4. Ruch i dźwięk
Jak animować duszki Scratcha, jak wykorzystać dźwięk w projektach.


5. Minimum, maksimum min
Co to jest zmienna typu lista, jak zapisywać na niej liczby, minimum zbioru liczb, jak je znajdować


6. Liczby pierwsze 1 2 3 liczby parzyste link liczby pierwsze link

Co to jest operacja modulo, jak sprawdzać parzystość liczby, jak sprawdzać, czy liczba jest pierwsza, jak wykorzystać pętlę powtarzaj...aż

Lekcje z algorytmami


1. Zakręt za zakrętem link
Sposoby tworzenia skryptów rekurencyjnych, figury rekurencyjne.


2. Wieże Hanoi Gra zasada 
Link do programu- link
Rozwiązanie problemu wież Hanoi.


3. Algorytm i schemat NWD
Pojęcia algorytmu, schematu blokowego oraz sposoby obliczania NWD.
Schemat algorytmu
Rozwiązanie w scratch
4. Języki programowania
Języki programowania (Python i JavaScript), przykładowe programy oparte n
a algorytmie Euklidesa (obliczanie NWD). w Turbo Pascalu link
Turbo Pascal online link
Nwd w jave link
5. Ciąg Fibonacciego (przykład króliki)
Środowisko SNAP!, złożoność algorytmu.
Algorytm liczący liczby Fibonacciego i znaczenie śledzenia działania
Złota liczba ciekawostka
6. Szybkie porządki
szybkie sortowanie
program w snap link


Lekcje w edytorze

1. Pisz sprawnie i ładnie zadanie   kurs dla opornych
Podstawowe zasady wpisywania tekstu w edytorze. Praca z gotowym tekstem, zmiana czcionki, wyglądu strony, korzystanie
z linijki, estetyka przygotowania tekstu do druku, drukowanie

2. Jak to się pisze?
Stosowanie podstawowego słownictwa związanego z obecnością komputerów w naszym codziennym życiu. Stosowanie
różnorodnych sposobów pracy z tabelami: wstawianie, wypełnianie treścią, zaznaczanie, dostosowywanie, formatowanie,
przekształcanie tekstu na tabelę i tabeli na tekst, przygotowanie do wydruku. Korzystanie z poleceń: Znajdź, Zamień oraz
sortowania akapitów w tekście.

3. Kształty poezji 
Wierze Jerzy Kern Wzór       tekst wierszy   pomoc z podręcznika str-- 1   2

Rozplanowanie tekstu na stronie, dobranie sposobu formatowania czcionki do charakteru i wyglądu tekstu. Tworzenie układu
kolumnowego tekstu. Stosowanie tabulatorów, linijki, wcięcia akapitów, wyrównania tekstu. Wstawianie wymuszonego
końca strony, kolumny, wiersza. Ilustrowanie tekstu gotową grafiką lub wykonanymi własnoręcznie ilustracjami. Osadzanie
grafiki w tekście, zmiana rozmiaru obrazka, ustawianie obrazków w wybranych miejscach. Wypełnianie nagłówka i stopki,
formatowanie tekstu w nagłówku i stopce. Sprawdzanie, jak będzie wyglądał wydrukowany tekst

4. Plakat 
materiały: Plakat -np.Ostrożność Żarłoczna Ewa  

Ilustrowanie tekstu gotową grafiką. Przekształcanie i modyfikowanie prostych rysunków obiektowych. Osadzanie na różne sposoby grafiki obiektowej w tekście. Umieszczanie rysunku jako tła dokumentu tekstowego. Stosowanie czcionki o niestandardowym rozmiarze, wypunktowanie, numerowanie

5. Dialog z maszyną 
materiały (proszę o przerobienie tekstu harel.rtf zgodnie z instrukcją w książce na stronie 104 i 105)

Sprawdzanie pisowni w dokumencie, korzystanie ze słownika wbudowanego w edytor i systemu podpowiedzi. Korzystanie ze Schowka oraz z techniki „przenieś i upuść”. Korzystanie z symboli, znaków specjalnych i specjalnych zestawów czcionek. Wykonywanie zrzutów ekranu i ilustrowanie nimi własnych dokumentów

6. Portfolio z tekstami  materiały

Posługiwanie się funkcjami Schowka. Stosowanie stylów, tworzenie spisu treści obszernego dokumentu. Tworzenie strony tytułowej, dzielenie dokumentu na sekcje 1


Lekcje z multimediami

1. Światłem malowane karta pracy podręcznik

Poprawianie podstawowych parametrów zdjęcia (jasność, kontrast, kolorystyka),
korygowanie niekorzystnych krzywizny obrazu, wybieranie odpowiedniego kadru
i eliminowanie niepożądanych elementów na zdjęciu,
dobieranie parametrów zdjęcia stosownie do jego przeznaczenia:
wykonania odbitek lub wydruku, oglądania go na ekranie komputera.

2. Afisz na konkurs
Jak łączyć różne elementy w jeden obraz, dodawać do obrazu warstwy tekstowe,
wypełniać dowolnym wzorem czcionki w tekście, stosować maski.
Jak wyrównywać elementy względem osi pionowej i poziomej obrazu.

3. Nie taka martwa natura

Tworzenie filmu na podstawie jednego obrazu statycznego.
Jak importować napisy i obrazy do programu Photo Story.
Jak stosować swobodny ruch kamery w programie Photo Story.
Jak płynnie zmieniać kierunek ruchu kamery. Jak zapisywać projekt i gotowy film.

4. Cyfrowy montaż filmu

Jak zaimportować obrazy i filmy do programu Movie Maker.
Jak stosować efekty wizualne dla wybranych sekwencji filmu.
Jak wprowadzać napisy początkowe, podpisy i napisy końcowe.
Jak zapisać projekt oraz gotowy film.

5. Przygotowanie prezentacji

Praca w zespole nad wspólnym projektem, tworzenie prezentacji w programie PowerPoint,
umieszczanie w prezentacji obrazków, dźwięków, filmów.

6. Prezentacja

Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint,
umieszczanie w prezentacji obrazków, dźwięków,
filmów. Doskonalenie prezentacji. Przygotowanie do prezententacji.